ZieNoordin.Blogspot.My

Wednesday, March 5, 2014

Blank Jie for SPA examination


Assalammualaikum



Alhamdulillah seawal bulan march ni zie dapat tahu ramai kawan2 dapat panggilan SPA untuk jawatan penolong pegawai teknologi maklumat F29 dan akan hadapi peperiksaan 8 March ni..

Alhamdulillah zie pun dapat juga.. Tapi tulah persediaan tak cukup sebab zie dapat email lambat,surat pun xsampai lagi.. huhu

Mengikut pengalaman sahabat yang pernah dapat dan lalui peperiksaan ni banyak bagi nasihat supaya banyak belajar mengenai pengetahuan am.. sebab soalan ni ramai yang blur dan berkerut kening nak jawab..

Dari apa yang zie tahu untuk soalan F29 ni akan keluar lah yang berkaitan IT tapi basic2 jelah kot.. contohnya mengenai network sikit macam Topologi,LAN,WAN,MAN tu..mengenai database sikit..
lepastu SQL.. Komponen2 komputer macam Input,Process,Output.. Windows 7 tu apa..
siapa pengasas Google,Apple,Facebook tu semua kena amik tahu juga..

Kalau pengetahuan lain yang perlu sedia macam nama2 kementerian.. siapa menteri komunikasi dan multimedia,menteri sains teknologi dan inovasi.. dll isu semasa yang berlaku sekarang pon kena amik port juga..jangan terlepas pandang..

Matematik pon ada juga taw.. tapi basic math moden ting 5 jela.. orang ramai cakap senang.. cuma banyak main ayat so kena baca dan fikir baik2 cara penyelesaian tu nanti..

Masa tak cukup kalau kita fokus satu2.. kalau xdapat jawab skip je dan terus jawab soalan lain.. sebab mengikut apa yang zie cari, ramai cakap xsempat habiskan soalan sebab tak cukup masa..

Ni semua dari apa yang zie cari dan tanya kawan2 yang pernah lalui benda ni.. bukan rekaan semata2 ok.. Apa2 pon zie doakan semua sahabat2 zie yang dapat duduki peperiksaan ni semoga berjaya okey..

P/S Siapa yang bakal duduki peperiksaan ni kena alert terms-terms IT yang di Melayukan.. Dia tak kan tanya search engine tapi dia cakap enjin carian..

P/S Bawak pensil 2B dan pemadam okey.. jangan lupa :)


3 comments :

  1. tahniah.. :)

    cantik header.. :)

    ReplyDelete
  2. Salam.. semoga berjaya yer... Sy pernah menduduki exam Ptd laa few years past... selain math, eng, bm, pengetahuan am pon ttp ade yer ;-)

    ReplyDelete